Takže, nejdříve bych vás všechny chtěl upozornit že já NEJSEM právník, nikdy jsem právo nestudoval. Takže pokud budete mít nějaké otázky ohledně autorských práv, nepiště mě, ale právníkovi 😀
K napsání článku mě dohnal fakt, že tu na blogu vlastně nemám nic užitečného. A protože i já občas s autorským právem zápasím, rozhodl jsem se načerpat informace a při té příležitosti k tomu napsat malého průvodce.
Snad každý herní tvůrce si při surfování internetem minimálně jednou kladl otázku:
To je ale hezké..
Mohl bych ten asset použít ve svojí hře?
Před tím než se vrhneme na licence samotné, je důležité položit si několik otázek:
Otázka 1 – Našel jsem to na obchodu / stránce s assety?
Tohle je to první na co se sami sebe musíte zeptat. Weby jako OpenGameArt , Yoyogames marketplace nebo Unity asset store vám včetně assetů dodají i správné licence a informace k nim. Takže, pokud jste odpověděli :
Ne :
Máte několik možností. Můžete použít google a pokusit se vyhledat zda se vámi zvolený asset nachází na nějakém to webu, a zkontrolovat si, jakou licenci má. O něco snažší je kontaktovat tvůrce obsahu, a přímo se ho zeptat na právo použít jeho tvorbu.
Ano :
Pokračujte k další otázce.
Otázka 2 – Byla licence součástí assetu?
Ne :
I když si obsah pořídíte z některého z webů k tomu určených, může se stát že licence u něj nebude. V takovém případě kontaktujte buď autora, nebo administrátora stránky s assety kde jste obsah stáhli. Pokud se vám ani jedno nepodaří, asset použít (pravděpodobně) nemůžete. (No, minimálně to nedoporučuji.)
Ano :
Můžete používat asset jak se vám zlíbí, pokud budete dodržovat pravidla licence…
A tím se dostáváme k samotnému CC.
A co je to vlastně ten creative commons?
Copyright Wikipedia definuje jako odvětví práva, které se zabývá právními vztahy uživatelů a tvůrců tzv. „autorských děl“ k příslušným dílům. Pod copyright spadá i licence Creative Commons a ač tato licence nevyžaduje písemný souhlas, i ona patří mezi autorská práva.
Když svou práci označíte jako CC, nabízíte tím vlastně licenci použít své dílo neurčitému počtu uživatelů. Rozhodně se nejedná o nějaký americký výmysl! I český zákoník na tuto licenci pamatuje! (§ 2358 – 2389 Zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník) Takže jako tvůrci se nemusíte bát o zcizení, a jako uživatelé si dávejte pozor s čím pracujete.
Našel jsem obsah pod creative commons, ale za CC jsou další zkratky, co znamenají?
CC je velice flexibilní licence. I ona má několik poddruhů které si teď popíšeme.
Uveď autora / Attribution (BY)
Můžete použít tento obsah nebo vaší modifikaci obsahu, pokud správně uvedete tvůrce. Správné uvedení tvůrce je v tomto případě definováno autorem. (Většinou tvůrce napíše pod asset jen něco jako : Pokud použijete tento obsah, napište mě jako autora originálu.)
Sdílej jak chceš / Share-Alike(SA)
I když se může zdát že podle názvu to nebude mít žádné omezení, opak je pravdou. Můžete použít tento obsah, ale výsledné dílo musí být vydáno pod stejnou licencí.
Jen nekomerčně / Non commercial(NC)
Můžete modifikovat jak je libo, ale dílo nesmí být použito jakkoliv komerčně.
Neupravovat / No Derivate Works(ND)
Můžete použít tento obsah v případě, že nebude nijak upravován!
Většinou se setkáte s kombinací těchto licencí. Představte si třeba obrázek co se bezvadně hodí pro vaší hororovou hru. Líbí se vám a je u něj uvedena licence:
CC BY-SA To znamená že obrázek spadá pod creative commons, musíte uvést autora a váš výsledný produkt musí být vydán pod stejnou licencí.
Pokud chcete vědět víc o CC, doporučuji web http://www.creativecommons.cz/
Snad vám tenhle článek alespoň trochu pomohl 😀